Saturday, July 21, 2007

Komputer dijangkiti virus W32.Imaut.N

Sejak hari rabu minggu lepas sehinggalah semalam, saya terpaksa berhempas pulas menyelesaikan masalah jangkitan virus pada komputer saya. Nama virus tu W32.Imaut.N.

Mula-mula dia serang "Task Manager". "Task Manager" tak boleh nak bukak. Lepas tu "Network", kemudian "Thumdrive" tak leh nak detect, lepas tu lagi "Add or remove Program tak boleh nak bukak juga. Kemudian lagi "All internet connection down" dan last sekali tak boleh nak logon Windows.

So, nak buat macam mana lagi.... saya pun format komputer saya... instal window XP, install Norton Antivirus. Lepas tu scan semua drive yang ada dalam harddisk tu. Semua "infected by W32.Imaut.N". Komputer saya ada 2 partition ( C & D). Partition D saya tak format, sebab semua "document" ada kat situ.

Tetapi yang peliknya lepas install windows XP, My document saya dalam Partition D tak boleh bukak sedangkan "folder" nya ada dan bila saya check kat Drive Properties, memamng ada data kat drive tu. Alert yang keluar seperti gambar kat bawah


Ada sesiapa yang boleh tolong. Sila tinggalkan pesanan dalam komen dibawah. Ok...


Kalau nak tahu pasal virus ni sila klik disini.

3 comments:

  1. scan your computer with AVG. Then re-install your Windows.

    ReplyDelete
  2. Ya betul. Saya dah cuba dah. Lagi pun AVG Antivirus ni free.. Cuma AVG Anti-Spyware sahaja yang Trial 30 hari. Thanks ERlangga

    ReplyDelete
  3. Jual aja komputer tu atau campak kat luar.

    pastu beli baru .. pasti OK

    ReplyDelete

Please give some comment to this post if you like it...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Post