Monday, September 17, 2007

Pesawat Orient Thai Airways Terbabas - 88 penumpang maut

Bangkai Orient Thai AirwaysBANGKOK 16 Sept. – Sebuah pesawat tambang murah dilaporkan terhempas dan terbabas lalu terbakar ketika mendarat sewaktu hujan lebat di sebuah lapangan terbang di wilayah Phuket mengakibatkan sekurang-kurangnya 88 orang terkorban manakala 42 lagi cedera.

Pesawat One-To-Go yang dimiliki Orient Thai Airways membawa 130 penumpang serta krew dalam perjalanan ke Phuket dari Bangkok dengan sebahagian besarnya adalah pelancong asing selain rakyat tempatan, lapor agensi berita asing.

Setakat ini, hanya 42 penumpang disahkan terselamat termasuk pelancong dari Australia, Austria, Britain, Iran, Ireland, Itali dan Belanda.

Operasi Menyelamat Orient Thai AirwaysTimbalan Gabenor wilayah Phuket, Worapot Ratthaseema berkata, kemungkinan 90 hingga 100 orang mati dalam nahas berkenaan berdasarkan hanya 42 orang yang berjaya menyelamatkan diri.

“Saya percaya 90 hingga 100 penumpang terkorban dalam nahas tersebut,” katanya sambil menambah lapangan terbang terpaksa ditutup buat sementara akibat kemalangan tersebut.

“Tahap penglihatan di landasan sangat teruk ketika juruterbang cuba mendarat.

“Juruterbang cuba membuat satu pusingan tetapi hilang kawalan dan pesawat terhempas sebelum terputus dua,” ujar Ketua Pihak Berkuasa Pengurusan Wilayah Phuket, Anchalee Wanitthepphabutr.

Pesawat One Two Go Orient Thai AirwaysMangsa-mangsa yang terkorban dan cedera telah dibawa ke beberapa hospital berhampiran Phuket.

Pengarah Pihak Berkuasa Pengangkutan Udara Thailand, Chaisak Angsuwan berkata, pesawat MD-82 yang malang itu cuba mendarat dalam keadaan hujan lebat dan menggelongsor ke luar landasan hingga merempuh tebing kawasan hutan tebal.

Katanya, juruterbang pesawat itu dikatakan meminta kebenaran mendarat.

“Menara kawalan membenarkannya tetapi pesawat terhempas di atas landasan dan terputus dua,” kata Chaisak.

No comments:

Post a Comment

Please give some comment to this post if you like it...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Post