Monday, November 5, 2007

Bang Bang Boom TV3: Polis rela jadi pak pacak?


HarakahDaily.net

KUALA LUMPUR, 5 Nov (Hrkh) - Memang dijadikan menarik dan lucu, namun realiti secara sedar mahupun tidak, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dilihat sanggup 'meluangkan masa' dan 'rela' menjadi pelakon tambahan walaupun dalam keadaan jenayah negara berada di tahap yang kronik.

Ini berikutan ramai pihak yang begitu kecewa lantaran kesanggupan PDRM menonjolkan diri mereka sebagai 'pak pacak' dan pelakon lawak dalam rancangan berbentuk komedi realiti Tv3 'Bang Bang Boom' semalam yang memaparkan adegan lakonan aksi 'mengenakan' pihak tertentu.

Dalam rancangan jam 11 malam itu memaparkan babak seorang individu yang menjadi 'mangsa' Bang Bang Boom telah ditahan oleh pihak polis kerana disyaki mengedar dadah.

Mangsa yang tidak tahu tangkapan atau serbuan itu sekadar lakonan, telah menjadi panik dan menimbulkan suasana yang sedikit tegang lantaran tidak bersalah seperti didakwa oleh pihak polis sehingga mangsa dilihat merayu-rayu membela diri dan seolah-olah menangis dengan kejadian yang tidak di sangka.

Lakonan 'penuh serius' dan 'aksi mendebarkan dada' mangsa ini telah dibantu oleh tiga anggota polis siap bersenjata berpakaian seragam bersama dengan sebuah kereta peronda polis.

Tujuannya adalah supaya babak itu menjadi 'real' dan untuk mendatangkan rasa takut serta gementar mangsa terbabit yang akhirnya menjadi bahan lawak kerana telah tertipu dengan lakonan aksi tadi.

"Sanggup polis jadi pelakon, sedangkan banyak tugas lain lagi yang boleh dibuat malah, babak ini seolah-olah menjadikan pihak polis sebagai bahan lawak dan pak pacak," kata seorang pemanggil Harakahdaily.net yang mahu dikenali sebagai Afiq berasal daripada Gopeng.

Beliau yang kesal kerana polis sanggup 'bersekongkol' untuk menakutkan mangsa sedangkan motifnya bukanlah bertujuan untuk mendidik masyarakat tetapi sebagai bahan lucu untuk tontonan ramai.

Kata seorang pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam, Shuhaibah Megat, 23, yang menghantar email pagi ini sangsi dengan PDRM yang membenarkan anggotanya turut terlibat dalam aksi tersebut.

"Jika berlaku musibah, seperti kecederaan akibat senjata yang digunakan, mangsa pengsan atau berlaku kejadian yang tidak diingini, siapakah yang harus dipersalahkan kerana tanggungjawab polis bukannya sebagai pelakon tetapi pihak berkuasa yang menjaga keselamatan negara dan melindungi rakyat secara amnya," katanya kesal dengan adegan tersebut.

Dalam pada itu, turut tidak berpuas hati dengan rancangan tersebut termasuk pihak PDRM ialah seorang penonton rancangan tersebut semalam,Khairul Samad,32.

"Sedangkan kadar jenayah semakin meningkat, Kes Nurin yang masih tidak selesai termasuk pelbagai kepincangan dalam oraganisasi PDRM, pihak polis masih berupaya 'meluang masa' untuk berlakon rancangan lawak yang tidak mendatang sebarang faedah ini," katanya.

"Sudah selesaikah semua kerja atau tidak ada tugas langsung sehingga, polis boleh buat 'part time job' pula untuk menghiburkan para penonton," katanya yang dengan nada sinis namun menyokong rancangan polis yang lain yang disiarkan stesen TV yang memaparkan keberanian anggotanya membanteras jenayah dan mengundang semangat para penonton untuk menghormati kerjaya polis ini.

No comments:

Post a Comment

Please give some comment to this post if you like it...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Post