Thursday, September 6, 2007

Konsep Sekolah Model Khas Komprehensif (K-9) akan dilancarkan

Tahun Satu hingga Tingkatan 3 di sekolah yang sama.

PUTRAJAYA: Kementerian Pelajaran memperkenalkan satu konsep baru bagi membolehkan murid mengikuti pembelajaran selama sembilan tahun dari Tahun Satu sehingga Tingkatan Tiga di sekolah yang sama.

Konsep Sekolah Model Khas Komprehensif (K-9) itu bertujuan menangani kes keciciran pelajar sewaktu transisi dari Tahun Enam ke Tingkatan Satu serta memastikan kemudahan sekolah kurang murid (SKM) di digunakan secara optimum.

Buat permulaan, Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar 2 Paloh Hinai, Pekan, Pahang, dipilih bagi merintis pelaksanaan projek itu yang akan dilancarkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Sabtu ini.

Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah, Jabatan Pendidikan Khas, Dr Salbiah Ismail, berkata asrama harian akan disediakan bagi memastikan pelajar yang tinggal jauh dari sekolah dapat mengakses pendidikan secara berterusan.

“Kira-kira 60 pelajar Tahun Enam di sekolah itu akan menjadi kumpulan sulung memasuki Tingkatan Satu di sekolah sama, tahun depan.

“Kemasukan ke sekolah itu tidak hanya terbatas kepada mereka, sebaliknya turut terbuka kepada lulusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dari sekolah rendah lain,” katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Sumber


No comments:

Post a Comment

Please give some comment to this post if you like it...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Post